Wednesday, May 19, 2010

Salah siapa ? Guru, pelajar atau ibu bapa ?

HELLO READER:)


afternoon semua..
kat sini masih lagi hujan.
tapi hujan renyai je..
jemur baju pon tak boleh. HUHU
takpelah, at least cuaca hari ni sejuk sikit :D


tadi pagi saya ada baca lagi satu berita.
tapi tak sempat nak share dengan korang semua :(
sementara ada masa ni.
nak post kasi korang baca !


Selamat Membaca ! ;)







JEMPOL: Enam pelajar perempuan Tingkatan Tiga di sebuah sekolah di Batu Kikir di sini, mendakwa digantung sekolah sebanyak dua kali hanya kerana mengadakan sambutan hari jadi di kelas kosong selepas waktu persekolahan pada 6 Mei lalu. 

Ibu bapa pelajar terbabit mendakwa kumpulan itu hanya mengadakan sambutan hari jadi kecil-kecilan di sebuah kelas kosong kira-kira jam 4.30 petang tanpa membabitkan unsur negatif seperti parti liar atau perbuatan maksiat.
Mereka dikatakan digantung selama enam hari iaitu pada 12 hingga 14 Mei lalu dan penggantungan kedua pada 17 hingga 19 Mei lalu.
Ibu seorang pelajar, Murti Mohsin, 46, mendakwa dia tidak menduga hasrat anaknya untuk menyambut hari jadi bersama-sama rakan perempuan berakhir dengan tindakan sedemikian. 

"Saya tidak faham mengapa pihak sekolah bertindak demikian sedangkan mereka bukan melakukan kesalahan... hanya menyambut hari jadi. 

"Penggantungan ini akan memberi kesan berpanjangan kepada anak saya dan rakannya, lebih-lebih lagi mereka akan menduduki peperiksaan Penilaian Menengah Rendah (PMR) tidak lama lagi," katanya. 

Beliau berkata, jika pun benar kumpulan itu melanggar peraturan sekolah, tindakan dikenakan pihak sekolah itu keterlaluan. 
Difahamkan, pihak sekolah mengeluarkan surat penggantungan atas kesalahan mengadakan majlis tanpa kebenaran dan menceroboh kelas kosong untuk sambutan berkenaan. 

Ibu seorang lagi pelajar, Sri Sheida Abdullah, 51, mendakwa dia ke sekolah pada 12 Mei lalu untuk mendapatkan penjelasan selepas anaknya diarah pulang kerana digantung sekolah pada tarikh itu sedangkan dia tidak menerima sebarang surat. 

"Bagaimanapun pihak sekolah mendakwa sudah menghantar surat pada 10 Mei lalu. Saya hanya menerima surat penggantungan kedua berkuatkuasa pada 17 hingga 19 Mei," katanya. 

Pengarah Pelajaran negeri, Datuk Abdullah Mohammad, ketika dihubungi, berkata beliau akan menyiasat perkara itu dengan segera. 

"Saya mahu pihak sekolah memberi penjelasan dan saya minta penjaga (ibu bapa) supaya tidak bimbang. Selepas menerima laporan dan penjelasan penuh, kami akan memutuskan untuk mengambil sebarang tindakan yang perlu," katanya. 
Gambar hiasan dari Yahoo!


so, dari point of view korang..
sebagai seorang yang pernah jadi budak sekolah, remaja, cikgu, ibu bapa, masyarakat & rakyat Malaysia..
apa pendapat korang tentang kejadian ni ??


Sumber berita: Berita Harian Online


p.s: saya rasa ni macam hal kecik je. ia bukanlah masalah disiplin yang terlalu besar
sampai kena gantung sekolah.



Kasi komen sikit k?

Post a Comment
 
back to top Blacy Smiley - Haha Bucktooth