Tuesday, December 7, 2010

Azam Tahun Baru Hijriah


Muharam 1, 1432 H
Bila masuk tahun baru, semua orang cerita pasal azam tahun baru masing2. De yang tak nak study last minute lagi, nak ngorat awek idaman, nak beli DSLR, tak nak merokok, pe lagi?? Segala macam jenis ‘nak’ & ‘tak nak’ wujud dalam wishlist tu kan.. Tapi kadang2 satu pun tak achieved. Bila masuk Januari 1, 12.00 am, ramai tak duduk rumah. Siap g sambut kat luar ni. Yang de couple, g dengan couple la kann. Duk be’romantik’ malam2 sambut tahun baru Masihi. 9 bulan lepas tu, ber’family’ gak. Ada jugak yang pergi dengan family & member2.. Pergi tengok konsert, countdown, bunga api.. Kebabom! Ehh, abang, kuatnya bunyi bunga api tu! Err, tu bunyi abang kentutla sayang… o.O


Januari 1. Segala macam jenis sambutan de. Dari party liar ke party jinak, semua de. Tapi bila Muharam 1, pe korang wat? Nak g sambut dengan bunga api? Boleh ke? Kalau bunga api yang adik2 korang maen pusing2 tu boleh kot ea. Alaa, macam raya..

Tapi perlu ke tu semua? Cuba korang fikir rohani korang.. Is it dah cukup bagus? Dah mantap? Aku cakap awal2, aku punya rohani memang tak mantap lagi. So, sempena tahun baru ni, aku ajak korang muhasabah diri sama2 dengan aku nak tak..? Kita ingat balik dosa2 yang kita pernah wat sebelum ni.. Kita dah mintak keampunan belum ea? Sebab kalau ikut tujuan kita hidup kat dunia ni, kita kena bagi ‘makan’ rohani kita di samping bagi makan untuk kenyang perut. Kebanyakan manusia sekarang, sibuk dengan hal duniawi lebih dari akhirat.. Tapi aku tak nak jadi cam ‘kebanyakan’ orang tu.. Kita jadi manusia yang balance nak tak? Jomlaa jomlaa..

Apakah seseorang itu dikira moden jika dia tak bertamadun?

p.s; Aku pun tak baik sangat. Tapi aku harap Allah dapat ampunkan dosa2 aku sebelum ni yang aku tak mahu wat lagi.. Mudah-mudahan.. :') Mintak kita semua dijauhi dari syaitan yang direjam!


Kasi komen sikit k?

Post a Comment
 
back to top Blacy Smiley - Haha Bucktooth